Tuesday, November 06, 2018

Aku Berada Di Sini

Aku berada di sini,
Kerana tidak ada kesejahteraan dalam diriku.
Sehinggalah aku bersemuka dengan diriku sendiri.
Akhirnya dalam mata dan hati orang lain,
Aku dalam pelarian 
Sehinggalah aku memujuk mereka berkongsi rahsia-rahsiaku.
Aku tidak akan terselamat daripadanya,
Takut dikenali, aku tidak akan dapat mengenali diri sendiri 
Atau orang lain, aku akan keseorangan.
Di manakah dapatku temui cermin yang sebegitu rupa? 
Kalau tidak di dataran milik kita bersama ini. 
Bersama-sama akhirnya,
Aku dapat menjelma dengan jelas di hadapanku,
Bukan sebagai gergasi akan mimpi-mimpiku 
Atau si kerdil dalam ketakutan, 
Tetapi sebagai sebahagian daripada insan 
Yang berkongsi satu tujuan. 
Di dataran ini aku dapat menunjang akarku 
Dan membesar tiada lagi keseorangan,
Bagaikan dalam kematian,
Tetapi hidup untuk diriku dan orang lain.

Tuesday, July 24, 2018

Netizen Di Minta Henti Membuli OKU











[ISU] Henti Buli OKU

Rakam video perbualan individu kurang upaya
Kemudian kongsikan di media sosial dan tularkan
Komen berbaur kutukan dan hinaan secara berjemaah
Ini adalah contoh perbuatan JELIK yang di lakukan oleh netizen di Malaysia terhadap seorang individu OKU.

Untuk makluman, ini merupakan kali ke dua video individu yang sama di tularkan.Video sebelum turut mendapat ribuan perkongsian sehingga keluarga tampil merayu agar perkongsian video individu kurang upaya ini di hentikan🙏🏼.
 
Mengapakah individu OKU lebih kerap di buli dan mengapakah ia terjadi?
Ikuti kupasan PHM mengenai isu serius yang dijadikan bahan hiburan netizen Malaysia

Fast Fact Mengenai OKU dan Buli
☑️ Kajian sistematik menunjukkan, individu OKU adalah 4 kali ganda lebih berisiko untuk di buli berbanding individu normal.
☑️ 3 kali ganda lebih berisiko untuk di rompak, di samun dan di rogol
☑️ 3 kali ganda lebih berisiko untuk di manipulasi secara seksual semasa kanak-kanak
☑️ 1.6 kali ganda lebih berisiko untuk di abaikan dan di dera semasa kanak-kanak

Mengapakah individu OKU sering di buli?

Terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan golongan OKU berisiko untuk menjadi mangsa buli;
1. OKU mudah dijadikan mangsa dan tidak melawan
2. OKU sering dianggap sebagai individu yang lebih rendah tahapnya dari segi intelektual, kemampuan, kebolehan.
3. Pandangan stereotype mengenai individu OKU
4. Individu OKU sering terasing dan di pinggirkan dalam pelbagai aspek
5. Perbuatan buli kepada individu OKU dianggap sebagai hiburan dan normal kepada sesetengah pihak.

Seperti didalam kes ini, pihak yang tidak bertanggung jawab telah merakamkan percakapan individu OKU ini dengan niat untuk di jadikan sebagai bahan hiburan di media sosial.

Kekurangan yang di miliki oleh individu OKU ini telah di jadikan modal oleh netizen untuk mempersendakan tingkahlakunya.

Netizen juga tidak melihat perbuatan perkongsian video seperti itu sebagai satu bentuk penindasan kepada golongan OKU tetapi sekadar satu bentuk hiburan untuk bergurau senda

Sokong dan Bantu Golongan OKU

Di fahamkan individu OKU ini bekerja di sebuah stesyen minyak di selatan tanah air.
Tahniah dan terima kasih di ucapkan kepada pengusahan dan BHP yang telah mengambil inisiatif dengan mengajikan individu OKU sebagai pekerja mereka.
Ini adalah salah satu contoh untuk menunjukkan peranan pihak industri dan pengusaha untuk membantu dan menyokong golongan OKU untuk menumbangkan tenaga kepada masyarakat.
Mungkin bagi sesetengah pengusaha, mereka lebih rela mengambil pekerja asing yang jauh lebih ekonomi dan efisyen.
Tetapi sokongan murni inilah yang menjadikan sesebuah komuniti itu berbeza dan berada di tahap yang jauh lebih baik dari satu komuniti yang lain.
Bagi masyarakat pula, beri kerjasama dan fahami keadaan dan kekurangan golongan OKU. Galakkan dan sokong mereka untuk bekerja dan menyumbang bakti kepada komuniti

Saranan kepada masyarakat

Cuba letakkan diri anda di dalam diri individu OKU tersebut. Mahukah anda di viralkan dengan rakaman video seperti itu?

HENTIKAN sebarang bentuk pembulian dan diskriminasi kepada golongan OKU. 🙏🏼🙏🏼
Mohon mana mana pihak yang mengongsikan video tersebut agar menghentikan penyebaran serta merta
Laporkan kepada Facebook —> klik pada titik titik di atas kanak perkongsian—> give feedback—> pilih harassment
Elakkan dari memberi komen yang berbaur hinaan dan kutukan
Sokong dan bantu Individu OKU 🙏🏼.

Credit kepada Fb Public Health Malaysia.

Friday, May 18, 2018

Orang Tak Nampak Kita...

 
 
 

**Credit kepada NazzDyanna.
(gambar-gambar ini di ambil dari perkongsian netizen di facebook)

Tuesday, May 15, 2018

HOARDING DISORDER - PENYAKIT MENYIMPAN BARANG

(Artikel ini di kongsi daripada laman FB Pages Aiman Psikologis)



Ini antara keadaan mental yang agak berbahaya dan sukar untuk dibuang.

Penghidap biasanya akan mengalami kesukaran untuk membuang, menjual atau melepaskan apa-apa barang miliknya, walaupun barang tersebut sudah hilang nilai kegunaannya.

Mungkin ada yang menganggap ini sebagai sentimental value, tetapi itu hanya sebagai pemula. Keadaan yang semakin teruk, apabila sudah masuk sebagai Disorder.

Yang lebih menyukarkan lagi rawatan ialah, kerana penghidapnya tidak melihat penyakit ini sebagai satu masalah, malah satu perkara normal.

Rawatan untuk keadaan mental menjadi pulih, salah satu faktor kritikal ialah penghidapnya mahu diubati. Namun bagi penghidap Hoarding Disorder ini, mereka berada kesukaran di peringkat ini.

Kondisi awal mereka bermula sebagai:

1. Perhubungan melampau (obsessive attachment) terhadap objek yang sudah tiada guna dan tak nampak keperluan untuk dilepaskan

2. Tempat penginapan mereka akan menjadi semakin padat dengan barang-barang yang dikumpul dan disimpan (walaupun tiada guna). Malah makanan pun boleh dikumpul dalam peti sejuk sehingga sudah berkulat.

3. Semakin melarat, apabila mula mengumpul sesuatu yang bukan milik peribadi, contohnya tisu daripada restoran bekas makan, atau surat-surat lama yang tak terpakai, dan akhirnya mula menyimpan sampah-sampah.

Ada juga yang jenis tidak bersepah, malah tersusun rapi, cuma sayangnya, penyakit itu tetap ada. Tetap barang-barang yang sudah tidak perlu yang disusunnya.

Kerana setiap kali mereka mahu membuang, akan sentiasa terfikir dalam kepala,

"Elok lagi ni, nanti mesti ada nak guna."

ITU LAH SIMPTOM TERBESAR NYA.

"Percaya bahawa objek tersebut pasti akan ada gunanya satu hari nanti."

---------

Punca Hoarding Disorder boleh terjadi?

Tidak diketahui, masih misteri. Kemungkinan stress, genetik, keadaan kimia otak dan macam-macam lagi penjelasan.

---------

Bagaimana untuk mengatasi nya?

Rawatan untuk kondisi ini hanya boleh dijalankan oleh yang pakar, iaitu Psikiatri atau Psikologis/Terapis yang bertauliah.

Antara cadangan untuk mengawal diri daripada kondisi ini semakin melarat ialah, TOTAL CLEANING.

Kemas rumah anda, buang barang-barang yang anda tidak perlukan. Tip nya mudah, sekiranya barang tersebut tidak disentuh atau digunakan selama 3-6 bulan, secara psikologinya memang dah tak diperlukan, walaupun semahal mana pun harganya.

Tak semestinya buang, boleh juga diberi hadiah atau dijual, contohnya jika melibatkan perabot, pakaian atau sebagainya. Jika barang masih elok, boleh dibawa ke FREE MARKET.

Sekarang dah semakin ramai yang mula menyertai nya :)

Walaupun sukar untuk dibuang, percayalah, selepas itu akan lega. Nak simpan juga beberapa objek sentimental boleh, asalkan tidak melebih 10% daripada jumlah barangan anda yang hendak dibuang tadi itu.

Marilah kita sama-sama tingkatkan lagi kesedaran terhadap kesihatan mental manusia, ia bukan semata-mata mengenai depresi, anxiety, ADHD, autism dan sebagainya.

Ia lebih luas daripada itu.

-----

With Love,

Aiman Amri,
BSc in Psychology,
University of Nottingham, UK