Thursday, February 28, 2019

Fearmongering - "Menimbulkan Ketakutan Awam Dalam Sesuatu Isu?"



"Fearmongering" setelah di google translate kan maka ianya memberi maksud "membangkitkan ketakutan awam atau penggera mengenai isu tertentu".

Semenjak dua menjak isu doula douli cikeboom cikeboom aka doula ektremis hangat diperkatakan netizen di laman media sosial, maka kerap kali lah terbaca istilah fearmongering atau scaremongering ini. Golongan ini dikatakan mereka-reka cerita dengan niat untuk menakut-nakutkan para ibu mengandung kononnya akan menghadapi masalah jika bersalin di hospital. (merujuk kepada doula ektremis).

Boleh dikatakan dalam kehidupan seharian kita akan menempuh situasi yang sama. Secara tak sedar kita akan dimomokkan dengan sesuatu perkara. Hantar motor ke kedai pomen nak tukar minyak hitam jer. Dapat jer kat pomen, maka berjela-jela la dia punya syarahan percuma.

"Ohh...ini nak kena tukar la. Ini kalau you tak tukar, lagi rosak teruk woooooo"

Nampak tak dia punya permainan kat situ?

Begitu juga di bengkel kereta. Ada jer benda yang tak kena di mata mereka. Walhal kereta tu elok-elok jer nak di pam tayar sebab angin kurang jer pun. Tak pasal-pasal kena tukar tayar sekali (penafian: di larang baca dengan nada pembaris).

Telefon korang rosak? komputer atau laptop rosak? Haaaaa cuba korang bawa ke kedai untuk baik pulih. Kalau korang takde pengetahuan asas tentang sesuatu perkara tu, maka bersedia lah untuk di hari raya aidiladha kan sembelih hidup-hidup.



Begitu juga jika pernah di momokkan dengan cerita Negara Isketambola ini akan bangkrap la. Gaji kakitangan awam sudah tidak mampu di bayar lah. Hutang negara semakin bla..bla..bla, cukai bla..bla..bla, ptptn bla..bla..bla, tol bla..bla..bla, kos sara hidup bla..bla..bla... maka krikkk krikkk krikkk jer la.

Di antara contoh-contoh situasi yang diberikan seperti mana di atas, kita dah boleh agak pihak mana yang akan beroleh keuntungan dalam menimbulkan situasi panik ini dan golongan mana pula yang akan rugi.

Itulah antara beberapa contoh fearmongering atau scaremongering yang berlaku. 

Tuesday, February 26, 2019

Gurindam Jiwa Luka (Terkenang Semasa Dulu)

gambar dari google images

Indahnya masa lalu ,
Tanpa wassap tanpa muko buku ,
Tok payoh mikir internet slow ataupun laju ,
Tak dok  raso serabut ,tak dok  raso saru ,
Tok sero puas ,tok sero jemu .
Orey kampung pulok pakat-pakat bersatu .
Kalu susoh ,pakat-pakat bantu .
Hubungan memey erat sungguh zamey ritu ,
Serupo adik-beradik walaupun pangkat 3 pupu.

Orey tuo duk titih keturunan siey maley ,
Bowok anok kenal worih , beley-beley gi jaley ,
Kalu  saloh jupo tengoh tepi jaley ,
Tak dok lah caro nok baloh ko nok perey ,
Mano tahu takut - takut sapey ,
Kurey-kurey ado jugok tempat buleh menumpey ,
Buleh sehari semaley .

Celik  jah butir mato bangun pagi ,
Turun rumoh , hungar gi ,
Tok caro doh ko makey nasi ,
Tok soh kato lah ko nok mandi ,
Pasal saing-saing ni duduk nati .
Kadey-kadey kito sendiri pun tok sir gi .
Tapi saing ni mari turut mari cari ,
Tengoh tidur pun gerok lagi .
Mugo tok sir wi saing sero hati ,
Gi jugok lah walau sebeloh kaki .

Dulu-dulu saing tino jatey ,
Orey tuo pun x rajin larey ,
Kadey-kadey mandi pun telanjey ,
Tapi tak dok raso pun nok pegey ,
Badi-badi bereney , badi-badi nyeley ,
Tapi tok rajin jadi bendo sumbey ,
Bezo sungguh nga budok sekarey ,
Jangey lok , jangey lah tebey .

Bilo maley hanyo bertemankan pelito .
Tak dok air cond , kipas apo .
Sejuk tok soh lah duk kato ,
Pukul 10 limut likuk , tok kabar apo .
Mugo maso tu udara memey berbezo.
Kadey-kadet royak budok loni , demo tok cayo .
Kato kito sajo reko cerito .
Nok wat guano , biarlah ko dio .
Demo-demo ni tok dey nok raso .
Beley-beley nulis baco bowoh pelito .
Ramai jugok hok telah berjayo ,
Tahniah dari ambo untuk semuo.

Budok-budok dulu nga loni jauh bezo .
Demo tok main doh serupo kito mulo.
Main talipon , tok kiro maso .
Tok caro pagi petey maley buto.
Dengan orey tuo pun wat  tok caro ,
Mugo saing samo-samo dio .
Kecek nga kito pun tok tengok  doh butir mato .
Tok kato anok orey , anok sapo .
Tapi tidoklah melibatkan semuo.

Kadey-kadey terlintas jugok daley hati ,
Indahnya hidup dulu banding loni.
Kalulah  maso buleh diputar kembali .
Walaupun jerit , walau tangisi ,
Kito keno jugok akui .
Maso dulu tok akan kembali lagi .

Beley-beley duk nengung sorey diri ,
Lamunan ku tibo-tibo berhenti ,
Pah mano lah saing dulu gi ,
Puas jejok , puas cari ,
Tapi raso sedih jugok daley hati ,
Kabar tok kabar , air mato ngalir di pipi.
Ruponyo ramai doh saing dijemput ilahi.
Al Fatihah dariku untuk sahabat hok  telah pergi .
Semoga roh mereka dicucuri dan dirahmati.